blogy logo
login PRIHLÁS SA
BLOG riso
ČLÁNKY
GALÉRIE
DISKUSIE
SLEDOVAŤ BLOG
Vitajte na mojom blogu
Riso



ICO – tri písmená, ktoré zmenia váš život…
pridal Riso 6.10. 2005 o 17:20 ()

Toto je moja prvá recenzia uverejnená na Zive.sk 4. 4. 2002. A ešte k tomu na najlepšiu hru môjho života :-) Tak musí byť aj v Blogu prvá :-)
*******************************
ICO je malý chlapec, ktorý má tú smolu, že sa narodil s rohami. Dedinčania však takéto podivnosti nestrpia. Dedinčania vedia, že takéto čudá patria do Hradu.

Netušia síce kto ho postavil ani kedy, ale sú si istí, že jeho tajomní stavitelia ho tiež používali na ukrývanie tajomstiev. Hrad je totiž zaplnený železnými sarkofágmi. A tak sa stalo, že náš rohatý hrdina zostal uväznený v jednej takejto kobke. Osud mal však s ním iné plány a ICO sa dostal na slobodu…hmm…na slobodu? Nie – je totiž stále v Hrade a s ním aj krásna éterická Yorda – dievča čo asi nepatrí do nášho sveta a spolu s ňou aj temní démoni, ktorí však doňho nepatria určite.

V úvode som napísal, že táto hra zmení Váš život. Ja som osobne tak podľahol jej čaru, že odteraz je pre mňa len obdobie pred a po ICOvi…asi preháňam, lebo som ešte nehral Metal Gear Solid 2 a Final Fantasy X, ale aj tak je táto hra absolútnym skvostom a čistou esenciou hrateľnosti a fascinujúcej grafiky. Žánrovo sa nedá jednoznačne zaradiť nikde. Je to zmes akčnej adventúry, logických hádaniek, interaktívneho filmu a umeleckého diela. A ešte niečoho, čo možno nazvať silným emotívnym nábojom. Tvorcovia pristúpili k svojmu zámeru vytvoriť niečo nevídané naozaj poctivo a vidieť to na každom detaile. Krajina pôvodu je Japonsko a tak majú obaja hrdinovia jednoznačné črty prevzaté z mangy. Architektonicky však čerpali inšpiráciu v stredovekej Európe. Vo všeobecnosti je známa posadnutosť Japoncov európskou kultúrou a je to vidieť aj na top hre pre PsOne – Vagrant Story (v histórii Famitsu dostala ako jedna z troch hier 10 bodov), kde sa SquareSoft (tvorcovia Final Fantasy) nechali inšpirovať Bretónskom. V ICO sa stretávame s neuveriteľnou vyváženosťou dejovej, vizuálnej a emotívnej stránky. Od prvého okamihu ste pohltení dejom a bombardovaní neskutočnou vizuálnou stránkou. Nazval by som ju štylizovaný fotorealizmus, lebo jemne balansuje na okraji realizmu (hlavne čo sa týka detailov) a japonskej animácie, ktorá sa vyznačuje tzv. "rozprávkovosťou". Je to taký novotvar, ale presne vystihuje hru. 

Teraz sa pozrime o čom vlastne ICO je.

Náš hrdina sa po otrase spôsobenom uzamykacím mechanizmom hradu ocitá vedľa spadnutého sarkofágu. Úvodné intro funguje ako mini nápoveda a v ňom sa dozviete, že v gigantickej veži je v klietke umiestnenej úplne hore niekto uväznený. Z klietky kvapká čierna krv a pri pohľade zblízka uvidíte neznámu éterickú bytosť. ICO chce na ňu zakričať, ale zrazu sa spoza neho vynorí temná bytosť a vtiahne ho do seba. Znovu sa teda preberáte (teraz už v koži hrdinu) a vyberiete sa hľadať uväznené dievča.  Architektonické usporiadanie hradu funguje ako jedna obrovská hádanka. Niekedy máte dojem, že tvorcovia museli brať vo veľkých dávkach nelegálne životabudiče, ale časom sa začnete v zložitých štruktúrach stavby orientovať. Yordu (tak sa dievča volá) oslobodíte pomerne rýchlo, ale tým problémy len začínajú. Nielenže jej nerozumiete ani slovo, ale očividne o jej život usilujú hordy démonov z iného sveta…ale prečo a odkiaľ je vlastne Yorda? Po prvom útoku sa Vás zmocní pocit hrdinstva a zodpovednosti za túto krehkú bytosť a nehľadiac na riziko (častokrát budete bojovať proti naozaj veľkej presile) budete ochotní spraviť čokoľvek na jej záchranu. Možno sa usmievate, ale presne tieto emócie vo Vás ICO vyvolá. Budete môcť zažiť pocity ozajstného hrdinu a záchrancu, ktorý síce nezíska bohatstvo a slávu, ale zachráni princeznú pred krutou smrťou. Je to základná dejová kostra väčšiny rozprávok na celom svete a najušľachtilejšia hybná sila všetkých pravých hrdinov. Najzaujímavejšie na tejto hre je, že napriek tomu, že neletí zbesilým tempom a neponúka krvavé orgie, vo veľkom oslovila najmä dospelé hráčske publikum. Priestorové hádanky sú zamerané na objavenie Vašej únikovej cesta. Samozrejme, že ICO je malý chlapec, ktorý sa dobre bije a dokáže šikovne šplhať a skákať. Situácia je však skomplikovaná Yordiným zranením a tak sa aj zdanlivo jednoduchá cesta stáva krkolomným hlavolamom. Zato však Yorda oplýva nejakou tajomnou magickou silou a dokáže pohybovať mohutnými kamennými blokmi. Spolu sa teda perfektne dopĺňajú a je len na Vás aby ste ich schopnosti správne skombinovali. Sem tam narazíte aj na rôzne dômyselné mechanizmy, takže budete mať čo robiť.

O grafickej stránke sme už hovorili a teda stále platí – lepšie raz vidieť, ako stokrát počuť. To však samozrejme neplatí o zvukovej stránke. Hudby a zvukov začujete v celej hre naozaj málo, ale zato to je hudba na špičkovej úrovni. Jednu takú ukážku si môžete pozrieť aj v deme, ktoré sa Vám automaticky spustí cca o minútu po zobrazení úvodnej obrazovky. Prekrásna citlivá balada hraná na mandolíne Vás ubezpečí, že nasledujúce hodiny strávite v čarovnom svete fantázie a splnených snov. Okrem hudby sú v hre len dva dominantné zvuky. ICOv krik a Yordina odpoveď (samozrejme v cudzej reči) a všadeprítomné nápory vetra. Jeho sugestívnosť je taká veľká, že si radšej na začiatku hrania oblečte teplý sveter a uvarte čaj…

O hrateľnosti by som povedal len toľko, že asi do prvej polovice hry sa dostanete bez väčších problémov, ale spolu s postupným odokrývaním temného tajomstva okolo Yordy a démonov prituhne aj hrateľnosť a v jednom momente zistíte, že ste zakysli a neviete ako ďalej. Ale vďaka obrovskej motivácii v podobe dievčiny sa budete znovu a znovu pokúšať o jej a Vašu záchranu až zrazu zistíte, že je koniec. To je asi najväčšie sklamanie, čo Vás môže postihnúť. Príbeh síce nie je moc krátky, ale vysoká hrateľnosť Vám pomôže zabudnúť na čas a tak Vám nezostane nič iné len si hru pustiť od začiatku. Vďaka prekrásnej architektúre sa však nemusíte obávať nudy – budete znovu a znovu fascinovaní týmto umeleckým dielom. A o to predsa ide!

Ako recenzent musím priznať, že zažívam najkrajšie obdobie v mojom recenzentskom živote. Ešte nikdy som nezažil takú záplavu špičkových titulov v tak krátkom období. A ICO samozrejme patrí na absolútny vrchol (pravdepodobne s MGS2 a FFX – ale to len uvidíme).

Takže sa na túto hru skúste pozrieť aj vy…čo viete, možno si podmaní aj Vás…

Hrateľnosť:10

Grafika: 10

Zvuka: 9 (bodlo by viac hudby)

Životnosť: 9 (rýchlo dohráte, ale začnete odznovu)

Celkom: 9,5


Update 15.2.2006

.

Dnes by táto hra u mňa dostala zaslúžených 99%. ICO je zábavný a dojímavý aj po rokoch....

.

.

.

.

************Pozor SPOILER*************

.

.

Ste si istí, že chcete vediet, čo tu je napísané?

.

.

Takže. Teraz, keď viem ako dopadne Shadow of the Colossus som presvedčený, že si ho vychutnáte len vtedy ak ste hrali ICO alebo ak si ho v dohľadnej dobe zahráte. Pointa je totiž priamo naviazaná na túto hru. Nevyzradil som síce veľa, ale všade sa píše, že je to úplne odlišná hra a nie je tomu tak ;-) a ja som fakt moc rád, že som sa nemýlil... To je všetko. Viac už nevykecám.  

.

.

.



Prístupov 3498
Kvalita článku
hlasov 0

PRÍSPEVKY
SLEDUJETE
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Prihláste sa, alebo použite facebook login facebook login
ĎALŠIE ČLÁNKY V BLOGU
A už sú tu zase Vianoce
[ 24.12.2009] (príspevkov 0)
Vianočná karta
[ 23.12.2007] (príspevkov 0)
Známi ľudia na GC 2007
[ 10.10.2007] (príspevkov 5)
Miesta, kde sa točil Star Wars a Indy
[ 25.7.2007] (príspevkov 12)
Treba komentár?
[ 20.6.2007] (príspevkov 4)
Ďalší číselný úlovok
[ 19.6.2007] (príspevkov 2)
LOST - Finále 3. série
[ 22.5.2007] (príspevkov 3)
Nový prírastok do rodiny
[ 20.5.2007] (príspevkov 6)
Bratislavský autosalón
[ 21.4.2007] (príspevkov 11)
Polnočný launch PlayStation 3
[ 23.3.2007] (príspevkov 7)